Jumaat, 3 Jun 2011

Kucing or Cat

Kucing or cat???ala semua tu same je la...cuma kucing tu dalam bahasa melayu,tpi cat lop dalam bahasa inggeris..tu yang nuwa thu r...haha...
Kucing atau bahasa latinnya Felis, adalah sejenis karnivora. Kata “kucing” biasanya merujuk kepada “kucing” yang telah dijinakkan, tetapi bisa juga merujuk kepada “kucing raksasa” seperti singa, harimau, macan dan sebagainya.
Kucing biasanya memiliki berat badan antara 2,5 hingga 7 kilogram dan jarang melebihi 10 kg. Bila diberi makan berlebihan, kucing dapat mencapai berat badan 23 kg. Tapi kondisi ini amat tidak sehat bagi kucing dan harus dihindari. Dalam penangkaran, kucing dapat hidup selama 15 hingga 20 tahun, kucing tertua diketahui berusia 36 tahun. Kucing peliharaan yang tidak diperbolehkan keluar rumah dan disterilkan dapat hidup lebih lama (mengurangi resiko perkelahian dan kecelakaan). Kucing liar yang hidup di lingkungan urban modern hanya hidup selama 2 tahun atau bahkan kurang dari itu.
Kucing termasuk hewan yang bersih. Mereka sering merawat diri dengan menjilati rambut mereka. Saliva atau air liur mereka adalah agen pembersih yang kuat, tapi dapat memicu alergi pada manusia. Kadang kala kucing memuntahkan hairball atau gulungan rambut yang terkumpul di dalam perut mereka.

 a
Kucing menyimpan energi dengan cara tidur lebih sering ketimbang haiwan lain. Lama tidur kucing bervariasi antara 12-16 jam per hari, dengan angka rata-rata 13-14 jam. Tetapi tidak jarang dijumpai kucing yang tidur selama 20 jam dalam satu hari.

Terdapat juga kucing mainan untuk anda2 semua..lihat bwh:-
Doraemon



 Jagalah kucing anda sebaik mungkin!!!kerana kucing amat comey!!!
                                           The End 

Tiada ulasan: